Anmeldelse: boy pablo – roy pablo EP

Postet torsdag 8. juni 2017

boy pablo - roy pablo
Bergensbaserte boy pablo sin debut-EP byr på lettspiselig, følsom og sterk indierock av beste sort.

Plateselskap: 777 Records
Utgivelsesdato: 19. mai

Tilbake i november i fjor skrev jeg om boy pablo sin låt «ur phone» og konkluderte med at han var en av de mest spennende unge indie-stemmene fra Bergen. Nå er hans første utgivelse Roy Pablo, en seks låter og 18 minutter lang EP, ute gjennom 777 Records. Energisk indierock er ikke akkurat en utrydningstruet form for kunstnerisk utfoldelse i Bergen. boy pablo sin tilnærming til låtskriving sklir pent inn under paraplyen til den følsomme, gitardrevne delen av byens musikalske suksesshistorier, uten at han mister seg selv midt opp i det hele.

På Roy Pablo blir vi først møtt av «Yeah (Fantasizing)», en låt som setter premisset for hvordan hele prosjektet er satt sammen. Halvstram indierock som svever et sted mellom Mac DeMarco sine mer streite låter og lekenheten Matias Tellez sitt debutalbum og Vampire Weekend sine første album, uten å bli fullt så frenetisk og melodisk utforskende som dem. Sistnevnte assosiasjon dukker spesielt opp på intro-riffet til «imreallytiredthisdaysucks».

Til tross for at boy pablo sin debut-EP følger indie-boka ganske så til punkt og prikke uten å utfordre meg nevneverdig så fester låtene hans seg hos meg. Hans beste låt er nok fremdeles «ur phone», men det er flere kutt fra Roy Pablo som virkelig grep tak i meg. Nevnte «imreallytiredthisdaysucks» og siste låt på EPen «Ready / Problems» stikker seg mest ut, sistnevnte er en seig og stor avrunding av en jevnt over solid samling indierock-låter. boy pablo fikk oppmerksomheten min i fjor, nå har han overbevist meg om at han er verdt å følge med på.

Karakter 8