Anmeldelse: Fredfades – Warmth

Postet tirsdag 6. juni 2017

unnamed
Fredfades kickstarter sommeren med sin høyst imponerende solo-debutplate Warmth.

Plateselskap: KingUnderground / Playground Music Scandinavia
Utgivelsesdato: 02.07.2017

Fredfades er for tiden inne i sin sterkeste periode som musiker og produsent. Tøyen Holding LP, albumet han ga ut sammen med rapperen Mest Seff tilbake i januar kommer nok til å stå igjen som en av de sterkeste rap-skivene her til lands mot slutten av 2017. Nå følger han opp med sin egne debutplate, og selv om han også her får hyppige besøk av sin halvfaste makker Ivan Ave og en håndfull andre stemmer så er det tydelig at det er Fredfades som styrer retningen Warmth tar.

Gjennom nøye sourca samples, smakfull håndtering av gamle synther, og en sjeldent dyptgående forståelse for både sjangeren han opererer i og musikkhistorien han trekker elementer ut av har Fredfades klart å etablere seg som et sterkt navn innen sjelfull og skarp beat-produksjon. Helt siden han slapp Breathe sammen med Ivan Ave har dette vært svært tydelig, og hans utvikling og vekst som produsent har vist seg tydelig gjennom alle prosjektene han har sluppet mellom da og nå.

Warmth bobler over med utsøkt gjennomførte beats og flyter sømløst avgårde gjennom instrumentaler og sterke, varme og tilbakelendte rap-låter. Ved siden av den sterke åpningslåten «Always» hvor Fredfades sine beats sparrer med både Ivan Ave, The Koreatown Oddity og selveste MED står låtene «Cold» med nevnte Ave, Moruf og MoShadee og «Slow Motion» med Ave, BluNovember og Zae the Philosopher igjen som de største høydepunktene av låtene med rap-features. Når det gjelder instrumentalsporene blir det uavgjort mellom «Mellow Madness», «Takin Mine» og tittelsporet «Warmth», som alle er svært detaljerte, behagelige og sterke beats.

Fredfades sin solo-debut fremstår mer enn noe annet som den mest gjennomførte versjonen av det han har viet sin tid og energi til i årene før Breathe og tiden mellom da og nå. En sterkere samling rytmer og rim til varme sommerdager i Oslos gater og parker finner man nok ikke, i hvert fall ikke denne sommersesongen.

Karakter 9