Anmeldelse: Jonas V – Roen

Postet tirsdag 21. mars 2017

Roen minialbum cover
Jonas V posisjonerer seg som en av Norges mest fullendte rappere med sitt nye prosjekt Roen.

Plateselskap: NMG/G-Huset
Utgivelsesdato:
17. mars

Jeg tenker at det er greit å starte med et sitat fra Jonas V, siden man først skal snakke om det å ha roen; «I Bergen betyr å ha «roen» å være i besittelse av noe noen trenger. Det kan være fysiske ting, varer av forskjellige slag, eller egenskaper og ferdigheter man trenger i en gitt situasjon.» Det at Jonas V har hatt roen en god stund er det liten tvil om hvis man tar en runde gjennom hans tidligere utgivelser 21 Dager Seinere (2013) og 21 Gram (2011). Jonas V sine fortellinger går brutalt ærlig til verks rundt tematikk fra et miljø hvor dop, penger, alkohol og shady mennesker florerer. Han glorifiserer det ikke, men han velger utvilsomt å stå på samme side som sine nærmeste når alt kommer til alt.

På de to nevnte utgivelsene kommer disse fortellingene mot lytteren fra en aggressiv, ærlig og tøff Jonas V. I tiden mellom 21 Dager Seinere og slippet av Roen i forrige uke har Jonas V flyttet deler av sin indre energi over til et dypere plan. En håndfull låter i perioden 2015-2017 la fundamentet for hvor Jonas V som artist befinner seg nå, tittelsporet «Roen» var en av disse. Tekstene hans har alltid kommet fra et ærlig, indre sted, men refleksjonene han gjør rundt tematikken og vinklingen han velger å jobbe ut fra er mer sammensatt på Roen enn noensinne tidligere. Han starter dypt inne i sitt eget sjeleliv, havner høyt oppe i skyene for så å dykke ned i seg selv igjen, ned i sine tanker og refleksjoner rundt virkelighetsflukt. Dette skjer gang etter gang på Roen.

Åpningssporet «100 KR/G», hvor Jonas V prater om at selv om han har vokst seg større er han den samme som før stikker seg tydelig ut som et høydepunkt. Rent sonisk er låten en av de mer energiske på Roen, med høyere tempo enn gjennomsnittet fra de andre låtene og hi hats med trap-dragninger på versene. En sterkt start som setter den alvorstunge stemningen Jonas V fortsetter med gjennom de resterende fem låtene. Et annet stort høydepunkt er «Galaxen pt.2 m/FL3x», låten som ved siden av den nevnte åpneren har et av de beste hookene på hele utgivelsen.

Roen føyer seg inn i rekken av konseptuelt sterke utgivelser fra Jonas V. Bergenserens intense fokus på sitt håndverk gir gode resultater, og samarbeidet med Hkon som har hatt fingrene sine med i spillet på samtlige kutt på Roen og store deler av Jonas V sin diskografi er sterkere her enn noensinne. Jonas V og Hkon forstår hverandre ekstremt godt, og posisjonerer seg med dette minialbumet som en av de beste rapper-/produsent-duoer som jobber her til lands. Jonas V har definitivt roen, noe alle som setter pris på sterke fortellinger pakket inn i raplåter trenger.

Beste låter: «100 KR/G», «Aldri Ner», «Galaxen pt. 2 m/FL3X».

karakter 10