Anmeldelse: Mann i Gata EP – Gift

Postet torsdag 2. august 2012

363210-10-13438386530351
Nok et eksempel på at norskspråklig hiphop har livets rett.

Norskspråklig hiphop er en rar greie. Jeg liker det, samtidig som jeg tenker at det er en uting. Etter min mening fungerer hiphop best på språket det startet på, altså engelsk. Grunnen er enkel, omtrent alle som hadde fått innpass i hiphopens hall of fame gjorde sin greie på engelsk. At det finnes god norskspråklig hiphop er udiskutabelt, men det er også udiskutabelt at det er en diger ubalanse når det kommer til kvalitet og dritt. Gift, tidligere kjent som Venom sin nye EP plasserer seg nokså trygt på siden hvor kvalitetshiphopen her i Norge holder til. Det at Gift kaller det her for en EP er noe jeg syns er litt rart. Ni låter, trettifem minutt er å pushe grensene for hva en EP kan være. Samma det, det er låtene som er viktigst.

Varierte beats, til dels vågal rytmisk rapping og direkte tekster er det du får av Gift. Tittelsporet på EPen er en av de låtene på utgivelsen som pumper avgårde på en relativt up-beat tone. Et hook som funker, passe leken beat som endrer seg akkurat nok til at låten holder seg interessant fra start til slutt. Gift sin rapping er solid, både på nevnte låt og gjennom hele EPen. Han har en tydelig stil i sin fremføring av tekstene, men klarer å komme med små variasjoner her og der som gjør at han ikke mister meg som lytter. Mange Nok, spor to på EPen er en låt hvor Gift gjør en mer pop-orientert greie. Mer synging, stort fokus på hooket og en glattere beat. Hooket i Mange Nok er dessverre ikke særlig minneverdig, noe som gjør at låten føles litt ufokusert.

Gift fungerer best når fokuset ligger på at beaten skal få kropper til å bevege seg. Rytmer hvor han kan vise fram sin egen stil, heldigvis for han så er det nettopp det vi får på neste låt. Fingra av Fatet er et av de åpenbare høydepunktene for min del. Herlig synthbass, presis og hard beat og samme herlig lekne fremføring av bars. Løs, fjerde låt på EPen har et av utgivelsens beste hooks, mer trenger jeg ikke si om det.

Resten av Mann i Gata EP er en solid samling låter. Eneste låten som gir meg en til dels ekkel smak i munnen er Gift sitt forsøk på å lage en banger, nemlig låten En i Hvert Bein. Jeg vil heller at han skal spytte bars, ikke prøve å presse seg inn på dansegulvet. Sammen med Postal runder han av EPen nøyaktig sånn jeg liker Gift best. Mann i Gata EP er en samling låter som for det meste er solide, en haug personlige tekster skvist ut av en fyr som har mye å si.